Nationaldagen i Rottne 2013
Det är med glädje jag åtar mig uppdraget att tala på
nationaldagen år 2013. Att få göra det i Rottne har en speciell poäng med sig,
för här har vi bott från och till ända sedan 1982. Vi bor närmare bestämt på
Ekbacken, Rottnekvarn, på vägen mot Gårdsby. Mina föräldrar förvärvade
fastigheten 1963 och flyttade in där 1965 som pensionärer.
Olika arbetsuppgifter tog oss till Uppsala, men vi
lämnade aldrig huset och Rottne helt. De senaste 12 åren har vi dessutom varit
verksamma i Kapstaden, Sydafrika. Sammanlagt har vi verkat där i 16, 17 år,
beroende på hur man räknar.
Jag är en gammal präst och missionär som på senare år mer
och mer har kommit in i arbetsuppgifter på universitetet, University of the
Western Cape, i Kapstaden. Där är jag fortfarande verksam en del av året.
Vi har nyligen kommit tillbaka efter tre månader i
Sydafrika. Det är vårt andra hemland idag. Det är ett spännande land, ett land
fyllt av problem och oroligheter av olika slag, men också ett land fyllt med
hopp och glädjeämnen. Alla känner ju till en del av de personliga profilerna i
Sydafrika, som t.ex. Nelson Mandela och Desmond Tutu, båda fortfarande i livet.
Vilka fantastiska människor! De förkroppsligar på många
sätt det bästa hos oss. Men det finns många tusen andra män och kvinnor i
Sydafrika som liknar dem. Tack vare dem fick vi ett fritt Sydafrika 1994, med
demokratiska val.
Mandela hade kunnat bli en känd advokat för enbart svarta
i apartheidsydafrika och Tutu hade kunnat stanna kvar i London och levt väl på
sin internationella tjänst han hade där inom kyrkan. Men båda valde att ställa
upp för sitt land och folk och offra vad som behövdes, t o m livet och så
skulle vara. Vid Rivoniarättegången 1963 anklagades Mandela för att ha bedrivit
subversiv verksamhet och det var riktigt, han hade gjort just det. Fredliga
medel dominerade, men det fanns ett hot om våldsmetoder från
befrielserörelserna. Domen hängde i luften mellan dödsstraff eller livstids
fängelse. Det blev livstid på Robben Island, sex kilometer utanför Kapstaden;
idag är det ett oerhört populärt turistmål och ett meningsfullt turistmål kan
man säga. Här formades personen Mandela, som kom ut i frihet i februari 1990,
inte som en bitter och hatfylld person utan en som ville försoning med alla, inte
minst de vita förtryckarna.
Mandela har avslutat sitt aktiva liv men lever på och
fyller 95 år den 18 juli. Tutu är ännu ung, bara 81 år, och far fortfarande
världen runt och talar fred och försoning. Senast det begav sig var den 21 maj,
då han mottog ett mycket prestigefyllt pris i London, det s.k. Templetonpriset,
för sitt andliga arbete för förlåtelse och försoning.
Vad kan vi då lära av sydafrikanerna, vi svenskar? Det
finns hur mycket som helst, men jag har valt ut fyra ting som jag tycker är
typiska och som man gärna kan ta efter.
·
En sydafrikan vågar
stå för sin åsikt, även om den är obekväm och inte representerar majoriteten
·
En sydafrikan är
orädd i största allmänhet, ibland intill dumdristighet det skall erkännas, men
är ofta inte ens rädd för döden
·
En sydafrikan
skrattar mycket
·
En sydafrikan är
mycket social och pratar sig ofta fram genom livet, vem han/hon än möter (se
min blogg om detta, april 2013)
Så, efter många år i Sydafrika kan jag känna mig som
sydafrikan och är det också på många sätt. Och ändå – så glad man kan vara att
man är svensk! Det finns så mycket som är bra, och detta är typiskt, när jag är
i Sydafrika ser jag vad som är bra i Sverige och när jag är i Sverige ser jag
vad som är bra i Sydafrika, och efter bara några veckor finns det saker som jag
retar mig på här hemma (i Sverige).
Vi befinner oss i ett dilemma, en slags motsägelse, för
det som är riktigt bra med vårt land är ju att det finns välfärd, ingen behöver
ännu gå hungrig, och att det är fred, ingen är hotad till livet, bortsett från
den oroande, ökande brottsligheten. Den långvariga freden och välfärden har
lett till nya sjukdomar, inte minst själsliga sådana. Många vet inte vad de
skall kämpa för och en del har svårt att se meningen med livet.
Vad vi behöver upptäcka är att det finns så mycket att
kämpa för även här. Det finns något att göra bara utanför stugknuten. Miljön,
naturen ropar på ansvarstagande människor. Men Sverige är en del av världen och
min sydafrikanska inledning kan vara en påminnelse om det.
Det är genom att vara i levande kontakt med resten av
världen som det blir meningsfullt att vara svensk. Det om något bör
smålänningar veta, som på 1500-talet hade sin motståndsrörelse och ledare Dacke
och som gjorde affärer med dansken även när Gustaf Vasa försökte stoppa det.
På tisdagar kl 21 i TV1 går en film är som heter ”Krigets
unga hjärtan” (originalets titel ”Unsere Mütter, unsere Väter”), som handlar om
hur vanliga tyskar, på bred front tog del i den nazistiska regimens krig hemma
och utomlands, ofta på ett närmast självklart sätt. Har Sverige något med det
som skedde i Tyskland att göra? Naturligtvis; vi är inte så oskyldiga som det
kan verka. Inte ens när vi går in på Hennes&Mauritz och handlar kläder,
prisbilliga bl.a. tack vare unga kvinnors arbete i Bangladesh. Vi är inte
oskyldiga; framför allt är vi en del av världen och detta är vad fler och fler
unga svenskar har upptäckt och gjort till sin verklighet. Den tyske filosofen
Karl Jaspers talade om att vi har metafysisk skuld. Med det menade han att när
vi vet om ett övergrepp eller en orätt och förblir likgiltiga då står vi faktiskt
där med en skuld. Man kan nämligen alltid göra något åt en situation, t.ex.
bilda opinion.
Blir det då något kvar av Rottne? Är det bara en liten
ort som de som kommer härifrån kan göra sig lustiga över i media när det
passar?
Jag menar att Rottne har en viktig uppgift i världen,
liksom Småland. Här finns traditioner och livsvisdom som lever vidare och
fungerar. Här finns också, tror jag, öppenhet för nya människor som vill bli en
del av vår verklighet.
En viktig del av dessa traditioner är kyrkans liv och
närvaro, både den Svenska Kyrkan och frikyrkorna, starka inslag i den
småländska vardagen. Svenska Kyrkan står inför radikala omändringar men skall
förhoppningsvis komma ut ur dessa med förnyad kraft. Hon blir nu en kyrka bland
de andra, en fri-kyrka hon med.
Andra religiösa och kulturella traditioner spelar också
en roll, naturligtvis.
Vad kan då sägas vara typiskt för en gott småländskt
förhållningssätt? Här finns några saker att säga som jag menar är viktiga att
framhålla:
·
Att inte alltid
lyda överheten, ty, när allt kommer till allt måste man lyda Gud mer än
människor
·
Behov av
självständighet och frihet
·
Pålitlighet
·
Ärlighet
·
Idoghet och
entreprenörsanda
·
Att inte tycka synd
om sig själv och att inte sitta och vänta på hjälp från farbror staten hela
tiden
·
Ingen korruption,
inga mutor
Se så utmärkta vi är när vi sätter den sidan till! Vi ser
också att de här mönstren har börjat bryta samman och samtidigt måste erkännas
att allt inte var bättre förr. Men det finns saker och ting som vi bär med oss
som arv eller tradition som vi kan vara stolta över.
Vi kan tycka vad vi vill om vårt Rottne, Småland,
Sverige, men det är när vi konfronteras med den större världen som vi upptäcker
att det finns värden här hemma, värden som vi kan och måste bruka internationellt.
Om t.ex. de sex punkterna ovan tillämpades i Sydafrika
skulle inom några år fattigdomen bland de svarta försvinna. Pengar och resurser
finns, de måste bara fördelas på ett riktigt sätt och ledare på alla nivåer
måste sluta låta sig bli korrumperade.
Finns det då till sist någonting av det typiskt
sydafrikanska som vi kunde tillämpa mer här i Sverige?
Jag väljer ut två konkreta saker.
·
Säg hej när du
möter någon på gatan eller på vägen men även utanför det som jag fortfarande
kallar för Renemarks, eller kanske man numera borde säga Birgerssons
·
Titta in till din
granne, även om du inte är bjuden
Tack Sverige för att du finns! Du behövs i världen.
2 comments:
Viva Rottnekvarn, viva! Vi ser fram emot att få njuta av enna plats på vår jord tillsammans med er om några veckor!
Trevlig läsning! Ha en bra sommar ni två, som tog hand om mig så väl några dagar i april1druchor
Post a Comment