Svenska kyrkan just nu (i)
Predikans kris
Sen jag kom tillbaka från Sydafrika nu senast för nio
månader sedan har jag funderat mycket på predikans utveckling i Svenska kyrkan
så som jag hör det. Vad som är ett tecken på att vi befinner oss i en kris är
det faktum att det gång på gång händer att predikan i söndagens huvudgudstjänst
inte behandlar och ännu mindre brottas med någon av de angivna bibeltexterna
över huvud taget.
Det vore lätt att breda ut sig om detta och framför allt
lägga ytterligare en börda på dem som är kallade att vara just VDM, Verbum Divine Minister, och det vore
lätt att vara mer specifik vad beträffar vad jag fått höra och inte höra. Men konsekvenserna
av att inte ta en text och försöka tolka den är mer kostsamma än det kan verka.
Det kan verka underligt men denna fråga är så avgörande att det inte i första
hand handlar om den teologiska åsikten, den läromässiga inställningen, även om
den också är avgörande på sitt sätt. Här rör vi oss på ännu djupare grund. Vad det
är frågan om är om tolkning sker eller inte, och detta är mer grundläggande än
vad för tolkning som görs.
Bibeln har inte och har aldrig haft ett självständigt liv
vid sidan av kyrkan. Den kan naturligtvis vara till glädje och hjälp för
enskilda men det är också så att utan att vara inne i ett sammanhang kan bibeln
tolkas i stort sett hur som helst. Bibeln har kommit till för att spegla det
liv som är kyrkan och garanterar att vi inte glömmer varifrån vi kommer och
vart vi är på väg. Skall kyrkan vara människor till glädje och tröst så måste
vi visa på det sammanhanget på ett regelbundet sätt. Skall vi kunna vara en
profetisk röst till världen så måste vi stå i en tolkningstradition där bibeln
är grunden.
Hermeneutiskt sett (ur tolkningssynpunkt) sker följande. En
text tolkas, förklaras, görs begriplig och appliceras på den situation som vi
befinner oss i. Detta är alltid ett stort risktagande och kan leda till många
konflikter. Men där är liv och en utmaning till kyrkan att fortsätta att tjäna
Gud. Vad som sker enligt tyske filosofen Gadamer är att två horisonter förenas:
den historiska horisonten och den egna, nutida horisonten. En fusion av de båda
horisonterna äger rum och en ny förståelse inträder. Texten får ett nytt
innehåll genom att den är mottagen idag och avståndet i tid är inte ett problem
utan snarare en tillgång. Vi vet naturligtvis hur svårt, för att inte säga
omöjligt det är att förstå och rätt tolka det som skedde för mindre än ett år
sedan.
Vår identitet kommer av att vi står i en
tolkningstradition. Och problemet är som sagt inte exakt hur tolkningen är utan
om texter tolkas eller inte. När texter inte tolkas – utan vad som sägs är
snarare egna övertygelser som för varje gång kommer att upprepas mer och mer – då
inträder något mycket drastiskt, och jag tror inte vi riktigt förstått hur
allvarligt detta är, då slutar vi att finnas som kyrka. Vi står inte i relation
till någonting mer än oss själva och den egna godtyckligheten och den värld som
vi fragmentariskt har sagt något om.
Mycket mer kunde sägas om behovet av tolkning, t.ex. det
faktum att det inte räcker med att jag personligen skall bli uppbyggd av en
predikan som verkligen tolkar en text. Jag står i ett sammanhang och jag är en
del av Kristi kyrka på jorden, och jag är en del av ett kollektiv också, som
har en mission i förhållande till hela världen och mänskligheten. Vi lär oss
också som kyrka, och detta är väl det svåraste av allt, att tolkningen
fortsätter och leder till en förändring, ibland en drastisk förändring, men en
förändring får aldrig ske utan att stå i ett intimt samband med den egna
kyrkliga traditionen.
Så, om vi slutar att predika över och brottas med de
bibliska texterna på söndagarna, slutar vi då att finnas som kyrka? Ja, så är
det, just så drastiskt är det.
Men alla de präster som är stressade av allt annat och
kommer på sig med att inte ha förberett predikan genom att brottas med texten
känner sig nu ännu mer skuldtyngda än förut. Så borde inte vara fallet. Men tänk
om alla präster och predikanter använde åtminstone halva lördagen, eller vilken
annan dag som helst, till predikoförberedelser, då skulle inte bara söndagen
utan hela veckan vara räddad.
Men min upptäckt är – och det har tagit några månader
innan detta gick upp för mig – att problemet inte är präster som inte
förbereder sig. Problemet är församlingen. I Kalmar domkyrkoförsamling på
1970-talet: det hade knappast varit möjligt att predika utan att vända ut och
in på en text. Varför? Därför att vanliga församlingsbor skulle ha kommit fram
efteråt och sagt som det var, vi behöver få höra en förkunnelse av ordet.
Problemet har med statistik att göra. Antalet besökare
till huvudgudstjänsten i Svenska kyrkan har gått ner drastiskt under de senaste
25 åren. Det är alltså färre och färre kvar som förväntar sig en kontinuerlig
förkunnelse där ordet tolkas. Allt fler av dem som är där finner sig i att
något sägs som har någon mening och som är begripligt och – kanske underhållande.
Här har vi problemet. Det är församlingsbor som inte
kräver att ordet tolkas utan snarare bara vill ha en trevlig stund som är
problemet – inte prästen (notera också att det mer och mer annonseras om gott
fika efteråt i alla möjliga aptitliga variationer). Den senare är offer för en
situation som kan dra ut under många år ännu. Och om du vill uppleva
skillnaden, gå till vilken annan ”frikyrkoförsamling” (i brist på ett bättre
ord) som helst. Men en församling som inte får ett tolkat ord med sig på vägen
till uppbyggelse och utmaning, en församling som inte får höra att hon är en
del av det rike som Kristus grundade på Ord och Sakrament är ingen församling,
den finns inte längre.
Det är inte prästen som är problemet utan församlingen. Det
är inte prästen som är problemet utan kyrkan, den Svenska kyrkan.
1 comment:
Samtidigt som jag håller med om att församlingen har ett stort ansvar menar jag ändå att vi präster också har det. Fast jag förstår att Du inte vill lägga sten på börda utan kanske reta upp församlingen och göra den mer aktiv. Det är bra!
Post a Comment