Friday 6 December 2013

Nelson Mandela har gått ur tiden



Denna artikel publicerades på Svenska Kyrkans Intranät i juli i år; se också föredraget "Nelson Mandela och Desmond Tutu: andliga giganter" från den 21 oktober;

Starka minnen från Nelson Mandelas Sydafrika
Av Hans Engdahl 2013-07-07

Svenska Kyrkan framför allt genom Svenska Kyrkans Mission (SKM) har starka band med Sydafrika och därmed också med Nelson Mandela.
Början var dock lite knackig och inte precis som planerat. Den förste missionären som kom till Zululand 1876, Otto Witt, slutade som pingstvän i Helsingborg.
Många svenska missionärer, främst kvinnor, har tjänat zulufolket vad gäller evangelisation, sjukvård och utbildning. Med en framväxande självständig luthersk kyrka har insatsen spritts över hela Sydafrika och från 1970-talet gjordes också en betydande insats inom ungdoms- och studentarbetet i Kap-Oranjestiftet med Kapstaden som centrum.
Efter en trevande begynnelse blev SKM så småningom mer och mer en del av kampen för ett fritt Sydafrika, vilket också noterades av ledare som Oliver Tambo, Nelson Mandela och Walter Sizulu. Den först nämnde var i exil, de andra två i fängsligt förvar på Robben Island från början av 1960-talet.
Jag minns den stora ungdomsledarkonferensen i Kapstaden år 1981; ledare från större delen av Sydafrika var på plats och de flesta hade aldrig förut varit i Kapstaden eller sett havet. Den största upplevelsen för många var att få komma upp på Signal Hill och se Robben Island, ön där Mandela fortfarande satt fängslad. Jag började förstå vilket stort namn han var för många svarta, kanske det sista hoppet i en värld helt utan rättigheter.
Många har idag svårt att förstå hur vardagen såg ut: skilda ingångar till posten, spritbutiken hade en lucka på baksidan, svarta hade i princip inte tillstånd att vistas i städerna, redan 1913, ett hundraårsminne som nu uppmärksammas, infördes lagar som förhindrade svarta att äga mark förutom inom vissa reservat (vita fick tillgång till 87% av landets yta), o.s.v.
Vid ett ungdomsläger på 1970-talet längs den nu så berömda Garden Route ville ca 10 ungdomar gå in på ett café för att köpa läsk och godis. Ägaren blev så rädd när så många svarta ungdomar kom in på samma gång att han kallade in polisen.
Trots ungdomarnas önskan att se fängelseön var Mandela under dessa år en i Sydafrika på många sätt okänd person. Han fick inte citeras; något foto på honom fick inte visas och mytbildningen var stor. För många, inte bara för vita, var han ärketerroristen.
Fråga vilken sydafrikan idag som helst och alla kommer att hylla honom.
Vad många inte visste var att Mandela redan på mitten av 1980-talet från fängelset började förhandla med regeringen. Vid det här laget var Svenska Kyrkan genom SKM och Lutherhjälpen starkt engagerad i antiapartheidrörelsen. Kyrkornas Världsråd hade också banat väg för kyrkornas stöd till befrielserörelserna ANC och Swapo.
När det väl började gick förändringen fort. Jag hade kommit ut med min bok på Verbum med den talande titeln ”Början till slutet, om kyrkor och politik i Sydafrika”.
Ändå var ingen riktigt förberedd på vad som komma skulle. Några av oss fick dock vara med om en slags förberedelse. På hösten 1989 (dessa märkliga månader med världshändelser slag i slag: Sovjets och Berlinmurens fall m.m.) hade flera politiska fångar släppts ur fängelset och några besökte Sverige. Samtidigt var ANCs exilledare Oliver Tambo i Sverige som konvalescent på Ersta sjukhus i Stockholm. Axel-Ivar Berglund (SKM missionär, uppvuxen i Zululand, talar zulu flytande) och jag besökte Tambo på Ersta Sjukhus. Vi bad tillsammans för Sydafrika och befrielse. Ett starkt minne, men vi visste inte då att Mandela skulle vara en fri man bara några månader senare.
Men så hände det den 3 februari 1990. President De Klerk meddelade att Mandela och andra politiska fångar skulle släppas, bannlysta organisationer, bl.a. befrielserörelserna, skulle få verka fritt igen.
South African Council of Churches, SACC, och dess generalsekreterare Frank Chikane kallade till ett internationellt möte i Harare, Zimbabwe. Många av oss hade vägrats visum till Sydafrika. Jag var SKMs södrafrikasekreterare och var utan visum till Sydafrika i fyra år, 1987 – 1990.
Det är inte lätt att beskriva stämningen, men den var hög, ja det var ett slags jubelmöte. Chikane sa att det kunde liknas vid hur det måste ha varit vid Kristi uppståndelse.
Här gjordes också en första planering av vad vi då redan insåg var ett snart besök av Mandela till Sverige.
Det blev också så. Det var en hög prioritet för Mandela att besöka ANCs president som ju var konvalescent i Stockholm.
Frågan hade ställts i Harare för vidare befordran till ANC: om Mandela kommer till Sverige, skulle vi då kunna hålla en fredsgudstjänst med honom i Uppsala domkyrka? I Uppsala gjorde vi vissa förberedelser och vi fick snart positiva indikationer på att en sådan gudstjänst skulle vara välkommen. Ärkebiskop Werkström insåg att vi var inbegripna i ett världshistoriskt skeende och han levde verkligen upp till förväntningarna, tillsammans med högmotiverade medarbetare. Det var bara det att det var omöjligt att få besked om när delegationen skulle komma till Sverige. Den ena dagen gick efter den andra. Vi är någonstans i slutet av februari och början av mars 1990. Jag påmindes om ett nytt moment av oförutsägbarhet, kanske ett tecken på att en ny tidsålder brutit in. Mandela var alltid mycket noga med att passa tiden, men hans första dag i frihet var något av en mardröm. Bilkortegen som skulle ta honom från Paarl till rådhuset i Kapstaden, en sträcka på ca 60 kilometer, körde vilse och blev flera timmar försenade. Hundratusentals människor väntade dock tålmodigt på sin hjälte.
När kvällen kom visade det sig att härbärge inte var ordnat och Mandela och hela hans följe blev snabbt inbjudna att tillbringa natten på ärkebiskopsgården hos Desmond Tutu.
Mandela kom till Sverige, alla officiella besök avlades, Tambo och Mandela möttes för första gången på 27 år, denna gång i Stockholm, och hela Mandelas delegation kom till Uppsala för fredsgudstjänst. Kvällen innan hade vi fått klartecken när vi kunde hålla denna gudstjänst.
Ärkebiskopen predikade och Mandela höll ett tal. Kvällen var elektrisk. Glädje och förväntan präglade alla. Jag hade bl a uppgift att hålla reda på hustrurna till de två ledarna (Tambo kunde inte närvara), Adelaide Tambo och Winnie Mandela. Min uppgift var också att föra dessa damer till fots till Kyrkans Hus, en ca 200 meters promenad, medan Mandela själv av säkerhetsskäl skulle åka bil. Först när vi kom ut ur domkyrkan insåg jag att kanske ett tusental personer stod utanför som inte hade fått plats inne i kyrkan. I Kyrkans Hus matsal serverades sedan en enkel kopp te för den sydafrikanska delegationen. Det blev nästan slagsmål utanför dörren om vilka som i övrigt borde få komma in och fika med Mandela. På Sysslomansgatan och på St Eriks torg skanderade hundratals personer ”vi vill se Mandela”, men säkerhetspolisen vägrade släppa fram honom till något fönster.
I Kyrkans Hus sa Mandela bl a följande till de få som satt vid hans bord: ja de där boerna är egentligen rätt hyggliga människor. Dumt bara att de hittade på det där med apartheid, så onödigt. Ja det var en man som kommit ut ur fängelset utan några tecken på bitterhet. Ett starkt minne.
Om man skall förstå storheten med Mandela måste man läsa hans självbiografi Long Walk to Freedom. Utkast skrevs i fängelset men han skrev färdigt boken sedan han blivit president och god hjälp fick han av redaktören på Time Magazine, Richard Stengel. Så sent som 2008 återkom denne med en artikel om Mandela och hans ledarskap som han beskrev i åtta punkter. Mandela framstår som en av världens främsta ledare i vår tid och många kommer att försöka få reda på vad som var hemligheten med hans ledarskap. Här nämns bl a hans förmåga att leda dels bakifrån men också framifrån, men också hans mod. Här vill jag framhålla två andra egenskaper som inte direkt nämns av Stengel.
Det första är att han såg sig som en tjänare. Svårt att tro kanske, men hans fängelsevistelse och ålder gjorde det möjligt för honom att se bortom den sedvanliga lockelsen till makt. Han kom till sitt sydafrikanska folk för att tjäna. Med detta kom en annan egenskap, som nog kommer att diskuteras mycket när han väl lämnat denna jorden och det är vad jag skulle kalla hans rundhänthet. Med detta menar jag hans förmåga och önskan att vara till för allt och alla: de Klerk, Thatcher, Castro, Gadaffi, Mugabe o.s.v. Denna förmåga att relatera till i stort sett alla, ett på många sätt typiskt afrikanskt beteende, har också sina begränsningar och visst kunde Mandela också sätta gränser. Men han hade en klar teori om att det var bättre att försöka bjuda sina fiender på middag än att bara alienera sig från dem.
Ett uttryck för hans vilja att tjäna var också hans öppenhet för att erkänna problem som rörde honom och hans familj. Han meddelade bl.a. öppet att en i hans familj var HIV positiv.
Få personer har blivit så hyllade som Mandela och så uppburen. De som var med på Kyrkornas Världsråds generalförsamling i Harare 1998 fick möta honom en av de sista dagarna. Vid samma tillfälle hade landets president Mugabe också infunnit sig och fått ett korrekt men nästan svalt mottagande. Mandela kom och jublet steg rätt upp i taket och det tog säkert en kvart för honom att ta sig den 50 meter långa vägen från dörren till podiet. Förhållandet mellan dessa båda herrar har aldrig varit särskilt gott, men det framgick inte under detta möte.
Sista gången jag var i samma rum som Mandela var vid Ärkebiskop Tutus 75-årsdag i Johannesburg. Det sas att Mandela kanske skulle komma och när han kom steg jublet bland de ca 500 gästerna och på något sätt ville detta jubel inte riktigt ta slut. Han skulle ha stannat en kort stund bara men blev kvar hela festen. Men denna extra stämningsfaktor, att Mandela faktiskt var kvar bland gästerna, ledde till följande kommentar från Tutu vid slutet av festen, då återigen några riktade sin uppmärksamhet mot Mandelas bord. Tutu sa: jag vill bara påminna om att detta är min fest. Det var den av Mandela utsedde ordföranden i Sannings- och Försoningskommissionen år 1996 som talade. Alla påmindes om hur nära de stod varandra.
Mandela hade vett att avgå som president år 1999, ett ledarskapsdrag av stor vikt. Åren har gått och han har gradvis dragit sig in i en stillsam värld och sedan 2008 kan man säga att han helt har tystnat.
Men vid dödsögonblicket kommer ändå hela Sydafrika och världen att hålla andan och tänka: vad skall vi göra nu, vem skall nu leda oss och inge hopp?

No comments: