Kvinnligt i ledningen
i uppsalakyrkor
Det är ett känt faktum att kvinnliga präster har haft en
ledande roll i Uppsala de senaste 15 åren minst. Vad som också är påtagligt är
att det är många fler kvinnor än män som är anställda som präster i Uppsala
församlingar i Svenska Kyrkan.
Ser man på vilka som tjänstgör i de olika kyrkorna denna
söndag den 3 februari 2013 får man en uppfattning om detta. Vi talar nu enbart
om Svenska Kyrkan. Enligt den samfällda annonsen är det inte mindre än 38
präster som tjänstgör denna söndag. 22 är kvinnor och 16 är män. Vad som är av
intresse är då att av dessa 16 män tjänstgör tre i St Ansgars kyrka och
ytterligare tre i Lötenkyrkan. Den förra är högkyrklig medan den senare är
präglad av Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, EFS. Om vi bortser från dessa två
kyrkor som också är utslag av två specifika rörelser inom kyrkan så blir det i
de allmänna församlingarna en stor dominans av kvinnor: 22 mot 10. Två av dessa
tio män är dessutom pensionärer. De övriga manliga prästerna har inga ledande
poster. Dessa sköts i Uppsala helt av kvinnor.
Vad innebär det att en sådan förskjutning har inträtt, så
att kvinnor nu dominerar? Finns någon skillnad? Har vi anledning att förvänta
oss en väckelse bland de kyrkokristna när kvinnliga präster dominerar? Eller kommer
nu det profetiska draget i kyrkans uppdrag att bli mer synligt?
Det är självklart att någon slags feministisk agenda är
naturlig i en situation där kvinnor för första gången får makt och inflytande på
ett strukturerat sätt; emellertid är det inte tillräckligt som agenda i en
kyrka som är kallad att nå ut till alla Guds barn med evangelium. Som Guds
tjänare kan man inte enbart tala i egen sak. En kvinnlig präst bevisar sig i
att hon tjänar Gud och sin nästa, att hon på sitt sätt kan ge sitt liv för ”den
andra”.
Tittar man ut över kyrkligheten i Uppsala är det dock
svårt att se några tydliga tecken. Bäst besökta är med all sannolikhet de mer ”konservativa”
församlingarna, St Ansgar och Löten. För övrigt verkar det vara en långsam
nedåtgående trend vad gäller kyrkobesök och aktiviteter.
Slutsatsen är kanske helt enkelt att det inte är någon
större skillnad på män och kvinnor när det gäller att verka inom en
prästtjänst. En kvinna får dras med precis samma problem som en man i en vanlig
svensk territorialförsamling. Och om det är så att det inte är någon större
skillnad på kvinnor och män i en prästtjänst så blir det ännu viktigare att ha
en spelplan som inte lutar (”level playing field”, se min blogg den 19 januari ”Men and Women
together: level the playing field in church”) . D.v.s. som kör med samma
kriterier för alla och som helt lämnar kvoteringar och preferenser (t.ex. för
kvinnor eller för män) helt åt sidan. Som jag har skrivit i min engelska blogg
så är problemet historiskt: fältet har lutat och gett kvinnor en ständig
uppförsbacke, män har haft det lätt för sig. Problemet har varit lutningen och
att kriterierna varit olika. Lösningen på sikt är emellertid inte att ge
preferens åt den som ständigt haft uppförsbacke utan att alla får ställa upp på
lika villkor när nu en gång fältet är jämnt. Låt den som har kallelsen att
tjäna och som har de främsta gåvorna till detta tjänande få göra jobbet.
Den stora kvinnoprästdominansen i Uppsalas kyrkor är det
ett resultat av att preferens har givits åt kvinnor eller ett resultat av att
spelplanen numera är helt jämn? Olika kyrkliga beslutsfattare lär sitta inne med
svaret.
1 comment:
du har nog inte insett att prästyrket håller på att bli ett typiskt kvinnoyrke...
Post a Comment