Sunday 13 December 2009

Min barndomskyrka reser sig ur askan

Ledsjö kyrka återuppstår
Den 4e söndagen i Advent, 20 december, kommer Ledsjö kyrka att återinvigas av Biskop Erik Aurelius. Ledsjö ligger i Skara Stift, en mil norr om stiftsstaden. Jag har växt upp vid och i denna kyrka. Här var min fader Arvid kantor. Det var också här som min prästkallelse tog form. Här lärde jag mig tidigt att tycka om gudstjänst och predikan och under 1950- och början på 1960-talet kunde jag lyssna på och lära känna präster som Arne Odborn, Stig Luttermark, Carl Carlsson och Bengt Wennerholm. Ung som jag var, lärde jag mig här att tycka om liturgins och kyrkoårets fasta rytm. Den trofasta församlingen var aldrig stor, men just trofast.
För nästan exakt fem år sedan brann denna medeltida pärla till kyrka ner till grunden. Det var en anlagd brand, men gärningsmannen går ännu fri. Han skulle må bättre av att ge sig till känna. Även mangårdsbyggnaden till gården Kyrkebo, som ligger tätt invid kyrkogården, var hotad. Här bor min syster och svåger, Carin och Gunnar Anderson. Tiden efter branden var svår, men snart nog kom båda att spela en viktig roll i återuppbyggnaden av denna kyrka.
En betraktare idag står inför ett underverk. Det har varit möjligt att bygga upp kyrkan som den var. Kyrkan är densamma utvändigt som förut, medan insidan är radikalt ny. När jag var hemma från Sydafrika under juli månad slogs jag av tre ting: det vackra kalkstensgolvet, innertakets nya rymd (det var platt tidigare, från en upplysningspräglad 1700-talsrestaurering) samt att det medeltida triumfkrucifixet, som hade räddats ur lågorna, nu får en central placering.
I tider då kyrkor i Sverige säljs och läggs ner, även medeltida (Kyrkans Tidning, 26 november 2009, nr 48), blir Ledsjö ett trotsigt utropstecken; må Gud välsigna Ledsjö församling och de människor som samlas till gemensam liturgi. Det fantastiska arbete, som gjorts av bl a hantverkare, byggnadsarbetare, byggare, arkitekt och kyrkoråd för att låta denna byggnad återuppstå, är ett tecken på mycken tro, uthållighet och kärlek.
Särskilt tack till min svåger Gunnar Anderson och Carin, min syster. Ni har vänt en anlagd brand, som på ett par timmar gjorde Ledsjö kyrka till en ruin, till något konstruktivt och positivt. I nerläggningstider blir Ledsjö kyrka nu ett tecken på ett nu och en framtid som just hör Kristi Kyrka till.
Denna återuppståndna kyrka blir i adventstid ett konkret sätt att bana väg för Herren: ”En röst ropar: bana väg för Herren genom öknen, ...oländig mark skall jämnas och branter bli till slätt. Herrens härlighet skall uppenbaras, och alla människor skall se det” (Jesaja 40.3-5)

Luciadagen den 13 december 2009-12-13

Hans Engdahl, Kapstaden

1 comment:

Anders Göranzon said...

Mycet tänkvärt, Hans och synnerligen hoppfullt!