Saturday 10 October 2009

Kyrkoval i Sverige inte för mig

Kyrkoval på svenskt territorium
Kyrkovalet i Svenska Kyrkan för några veckor sedan har gått mig förbi. Som utflyttad svensk, men som anställd av Svenska Kyrkan i Sydafrika, hade jag ingen möjlighet att rösta i årets kyrkoval.
Jag förstår faktiskt inte varför det är så. Det verkar som om det fortfarande finns en syn på kyrkan som en territoriell existens och om man faller utanför svenskt territorium kan man inte rösta.
Det nationella draget i Svenska Kyrkan verkar vara starkare än det kyrkliga och katolska (i meningen allmän för alla) draget.
För min egen del leder det till en förstärking av ett slags utanförskap. Jag hör till Svenska Kyrkan och tjänar denna kyrka sedan många år, låt vara på en internationell tjänst, och samtidigt hör jag inte riktigt till denna kyrka.
Märkligt... att rösta hade varit meningsfullt av två skäl. Dels hade en röst haft minst tio gånger så stor verkan som vid riksdagsvalet, dels hade det varit intressant att få påverka dem som skall leda kyrkan de närmaste åren eftersom jag inom drygt ett år lär vara tillbaka till territoriet Svenska Kyrkan.
Vi får se, men det kanske blir dags att utveckla en befrielseteologi också för Svenska Kyrkan, till att bli en fattigare, sannare, roligare och mer befriande kyrka.

2 comments:

Anders Göranzon said...

Håller med till 100 %. Att inte Svenska kyrkan kan lösa rösträtten för sina medlemmar, det är faktiskt ett demokratiproblem. I allmänna val, får man rösta om man bor utomlands.
Ett annan aspekt är att man som utlandssvensk inte heller kan betala kyrkoavgift.
I dagens IT-samhälle skulle väl detta kunna lösas?

Anonymous said...

Medlemskap i svenska kyrkan är baserat på svenskt medborgarskap, det går givetvis före dop och alla andra kriterier. Hur skulle det kunna vara annorlunda i en kyrka som sedan femtonhundratalet varit ett statligt organ?