Thursday 27 August 2009

Blomsafari

Blomsafari
Igår kväll var det ett inslag på TV om att våren har kommit. Den senaste veckan har varmare luft kommit in över landet och temperaturen kryper på dagtid över 20 C. Inslaget var från Västkustens Nationalpark 100 km norr om Kapstaden som ligger mycket vackert längs med havet. Marken är nu i stort sett täckt med vårblommor av olika färger. Mycket vanlig är tusensköna (daisies) och även fetbladsväxter (succulents).
Det pinsamma här är att jag är mycket dålig på blommor och växter och detta trots att min far var något av en Linnélärjunge. Han odlade upp inte mindre än fyra trädgårdar under sin livstid, två under den aktiva tiden som lärare, den ena vid lärarbostaden i Skölvene (Herrljunga ungefär) och vid lärarbostaden i Ledsjö (Skara ungefär), som alltså inte var hans egna, den tredje vid den egna pensionärsbostaden i Rottne och den fjärde, när han hade blivit änkling vid ett hus som tillhör min syster och svåger också i Ledsjö. Blommor var det dominerande inslaget i hans trädgårdar. Jag minns särskilt de prunkande dahliorna vid Ledsjö skola och klängrosorna han fick att frodas på östväggen av det sista huset han bodde i.
Min far var lärare och kantor och hade mycket att lära ut även om växter. Hans herbarium på seminariet i Växjö hade mer än 700 växter som han kunde de latinska namnen på.
I år finns tyvärr inte tid att resa norrut för att se på blommor men för två år sedan gjorde vi det. Tillsammans med några vänner fortsatte vi förbi Västkustens Nationalpark upp till Namaqualand, till en plats som heter Niewoudtville, ca 350 km norr om Kapstaden.
Det var en oförglömlig helg. Först, att komma bort från storstaden ett slag och höra tystnaden. Sen, att snart förnimma den kalla natten som fortfarande gjorde sig till känna. Bergsmassiven följer en på vägen även norrut och innan Niewoudtville måste man upp på en platå. Jag minns inte på vilken höjd den ligger (ca 1000 meter över havet är troligt), men här är det sedan platt och jordmånen liknar till mycket den på Ölands alvar.
Lördagen kom och den blev solig och varm, ca 25 C. Vi fick köra sakta på små grusvägar och kom så nära blomfälten som ligger där, kilometer efter kilometer. Min detaljkunskap är svag men jag njöt ändå av överdådet. Hundratals andra människor hade åkt upp till platån denna helg för ganska precis två år sedan. Det var en riktig blomsafari. Min hustru Barbro skulle kunna ge mer detaljinformation om en sådan resa.

No comments: